Verhuisd!

21 februari 2019 - Singapore, Singapore

Hallo allemaal!

Een berichtje vanaf de andere kant van de wereld: Singapore! Het is ondertussen alweer bijna 4 weken geleden dat ik op het vliegtuig stapte naar Singapore. Wat was dat een vreemd gevoel. Ik had de hele tijd het idee dat ik op een lange vakantie ging en gewoon weer terug naar "huis" zou gaan. Ondertussen begin ik al aardig te wennen aan het nieuwe thuis. De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen en hoewel ik veel heb gedaan heb ik soms het gevoel dat ik helemaal niks heb gedaan en op vakantie ben. Ik zal jullie proberen te vertellen wat ik allemaal heb gedaan. Ik kwam in Singapore aan met twee koffers vol kleren en persoonlijke spullen. Faz had toen hij terug ging naar Singapore al wat kleren van mij meegenomen en de laatste keer dat ik hier was heb ik ook al wat zomer kleren laten liggen (die had ik in de winter immers niet nodig in Nederland!). Onze kamer stond dus vol met koffers, tassen, kleren en andere spullen. De kamer is vrij klein dus we konden onze kont niet meer keren. Stap 1 was dus opruimen! Al gauw zijn we naar de Ikea gegaan om het een en ander te kopen zoals een kleding kast. Jullie denken dat ik veel kleren heb maar Faz spant de kroon en hij weigert kleren weg te gooien haha. Oh ja, ik woon hier met Faz en zijn huisgenoot Khai! Beide hebben een eigen slaapkamer en badkamer. We delen de woonkamer en keuken. Omdat deze mannen nooit koken maar altijd buiten de deur eten, heb ik ook maar wat bestek, potten en pannen gekocht. Grappig feitje: in een bestek set van de Ikea zitten geen messen alleen lepels en vorken want messen doen ze hier niet aan! Ik wilde uiteraard wat groen in de kamer dus drie kleine cactussen konden niet ontbreken. We hebben wat spulletjes gekocht om de kamer wat aan te kleden zodat ook ik mij meer thuis voel.  In de bijlage van de mail heb ik een filmpje toegevoegd zodat jullie kunnen zien hoe we wonen!

Faz zijn vrienden vonden het allemaal erg leuk dat ik er was dus de avonden zaten al gauw vol met etentjes, drankjes en karaoke! Je kunt hier ontzettend lekker en goedkoop uiteten in de zogeheten foodcourts. Je betaalt een paar euro voor rijst, noodles, kip, beef, naan, prata etc. Mijn favoriete gerecht: naan met chicken curry (zie foto). Wanneer je wat duurder gaat eten (lees 10 euro) krijg je heerlijke vis! Mijn favoriet: sotong (inktvis) sambal. Ja ja ook het pittige eten wen ik al gauw aan en ik doe zelfs extra sambal op mijn eten! Af en toe komt het nog voor dat mijn mond in brand staat en ik mijn lippen moet afkoelen tegen de koude ice lemon tea (no sugar). We zijn uitgeweest in de club op het Marina Bay Sands Hotel en Clarky. Clarky zijn een paar straten met verschillende bars en clubs. Een biertje is onbetaalbaar dus wanneer je met een paar mensen bent, bestel je al gauw een fles drank. Ook zijn we een avond karaoke wezen doen. Ik heb aan een stuk door gelachen. Faz en zijn vrienden gingen er helemaal voor. We hebben 2 uur lang non stop gezongen en opgetreden. Ik kan mij niet voorstellen dat karaoke in Nederland net zo'n hit zou zijn als hier.

Om wat meer van de Aziatische keuken te weten te komen, ben ik samen met de moeder van Faz gaan koken. Zij is een sous chef geweest in verschillende restaurants en kan ontzettend goed en lekker koken. We gingen vis maken en hebben wel twee uur in de keuken gestaan. Ze heeft mij laten zien wat je nodig hebt en hoe je het maakt. Ik heb er maar foto's van gemaakt zodat ik op de markt de producten kan vinden aangezien ik de namen niet kan onthouden. Hoewel Faz zijn moeder niet heel veel Engels spreekt hebben we een gezellige dag gehad en lukt communiceren steeds beter! Het wordt tijd dat ik een cursus Maleis ga volgen.

Ook de Nederlanders zijn hier goed vertegenwoordigd. In januari ben ik naar de Nederlandse Nieuwjaardsduik geweest in Sentosa. Sentosa is een eilandje aan Singapore waar je een mooi strand hebt. Verschillende Nederlandse organisaties organiseerde deze duik voor familie en vrienden. Het zag er nogal komisch uit: een nieuwjaardsduik met 32 graden maar iedereen had wel een unox muts op! Er was Nederlandse muziek (guus meeuwis, de dijk, andre hazes, frans bouwer en ga zo maar door) en er was zelfs een broodje kroket! Het was een gezellige middag met leuke mensen. Nederlanders blijven Nederlanders dus zodra men wat drankjes op had en de muziek harder ging, kon de polonaisse natuurlijk niet ontbreken. Hoewel ik het best spannend vond op er alleen op uit te gaan, heb ik een ontzettend leuke dag gehad en leuke mensen leren kennen! Iedereen is erg vriendelijk en behulpzaam. Ik heb wat nieuwe contacten die ik voor alles mocht benaderen!

Afgelopen week zijn we naar Bali geweest! We zaten in Canggu, het zuiden van Bali. Vanuit hier hebben we verschillende uitstapjes gemaakt. We zijn naar Nusa Dua geweest en hebben de tempel van Uluwatu bezocht. We zijn naar Tanah Lot geweest, een tempel in het water en hebben heerlijk gegeten op het strand van Jimbaran. Het was een erg gezellige groep en we hebben ontzettend veel lol gehad, gegeten, gedronken en gekletst. Aangezien Bali de favoriete vakantie plek is van Faz zullen we hier vast nog terugkomen!

Faz zijn werkdagen zijn vrij lang, hij werkt een dag overdag en vervolgens de volgende dag een nacht dienst. Daarna is hij twee dagen vrij. Wanneer Faz vrij is, gaan we er op uit. We gaan ergens lekker eten, stukje wandelen, naar de bioscoop om voor de zoveelste keer bohemian rapsody te kijken of naar een festivalletje. Tussen ons gaat het ook nog steeds hartstikke goed en we zijn erg blij om samen te zijn! Hoewel ik jullie natuurlijk allemaal ontzettend mis, begin ik ook steeds meer te wennen aan het leventje hier. Het is anders, uiteraard, maar ik heb nog geen drang om terug te gaan (sorry pap en mam). Voor nu ben ik op verschillende websites aan het zoeken naar een baan. Ik heb via via contactgegevens van mensen die wellicht iets voor mij kunnen betekenen. Het vinden van een baan hangt hier merendeel af van je connecties. Ik zal dus moeten netwerken netwerken netwerken! Gelukkig zijn de mensen die ik tot nu toe heb ontmoet erg behulpzaam en word ik elke keer een beetje wijzer. Om te kunnen werken heb ik wel een visum nodig. Op dit moment ben ik hier nog op een toeristenvisum voor 90 dagen. Faz en ik gaan zo snel mogelijk uitzoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat ik op een ander visum krijg zodat ik kan werken, vrijwilligerswerk doen of in andere dingen mee kan doen hier.

Nu ga ik mij omkleden en rondjes rennen op de atletiekbaan hier in de buurt! Het is gelukkig wat afgekoeld (lees 29 graden) en de zon gaat nu onder!!

Heel veel liefs en ik zal snel weer wat laten horen. Ik merk dat het moeilijk is om vier weken in een mail te zetten en ik ook veel alweer ben vergeten...

Dikke kus Pam